Rigtig mange døgn- og daginstitutioner har spurgt om, hvorvidt det er muligt at bruge en ekstern konsulent i forbindelse med forebyggelsespakkerne. Det korte svar er: ja, det er muligt.
Forebyggelsesfonden om brug af ekstern konsulent:
Pakker til virksomheder inden for døgninstitutioner og hjemmepleje
Spørgsmål: Alle de fire forebyggelsespakker til døgninstitutioner og hjemmepleje indebærer, at den enkelte virksomhed får hjælp fra en konsulent fra kommunen/regionen til at gennemføre pakken. Hvem kan være konsulent?
Svar: Kommunen/regionen kan frit vælge, hvem i kommunen/regionen der skal fungere som konsulent, blot vedkommende er kvalificeret til opgaven. Der er afsat et vist antal timer i pakken til dækning af lønudgifter til en intern konsulent.
Det er kommunen/regionen (jur-enheden), der skal stille konsulenten til rådighed for virksomheden (p-enheden). Brug af en intern konsulent har til formål at sikre, at der i kommunen/regionen opbygges ekspertise og ejerskab. Det giver bedre mulighed for forankring, når projektet er afsluttet.
Hvis kommunen/regionen ikke mener at have den rette person med de nødvendige kompetencer til opgaven, kan kommunen vælge at anvende en ekstern konsulent, for eksempel fra et konsulentfirma eller fra en anden kommune/region. Den eksterne konsulent skal selvfølgelig stadig levere det samme time-antal som beskrevet i pakken. Kommunen/regionen kan anvende de midler, der i pakken er afsat til konsulenten, til at betale den eksterne konsulent. Hvis den eksterne konsulent skal have en større timeydelse end den, der er afsat i forebyggelsespakken, må kommunen/regionen selv betale differencen.
(Svaret findes på Forebyggelsesfondens hjemmeside under spørgsmål og svar et godt stykke nede på siden. Se <
her>)